Lemezajánlók
Depeche Mode: Tour Of Universe – Barcelona 20/21.11.09 /DVD+2CD/ (EMI)
2001-ben Párizsban, 2006-ban Milánó, 2009-ben pedig Barcelonában álltak kamerák kereszttüzében színpadra a Depeche Mode tagjai. Más kérdés, hogy a mostani turné koncertanyagán sokat segít a CD-tartalom: a látvány ugyanis kiábrándító.
Kilenc hónapig járta Európát és az Egyesült Államokat, de eljutott Izraelbe is a Depeche Mode: a Sounds Of The Universe című albumához kapcsolódó turné 17 fellépését azonban töröltek, jórészt az énekes, Dave Gahan egészségi állapota miatt. A banda legújabb DVD-jét látva joggal merül fel a kérdés, kellett-e ez a kiadvány, s ha igen, miért pont a kétestés barcelonai buli került filmre? Tény, ezzel a show-val előtte egyetlen európai városban sem dupláztak, Amerikába átvinni a koncertfilm-készítő stábot pedig komoly pluszköltség lett volna.
Így viszont fel volt adva a lecke Thomas Russell rendezőnek: a Sounds Of The Universe című album első dala, az In Chains, mely a koncert nyitótétele is gyakorlatilag filmezhetetlen a gigantikus, ám a zenekar tagjaihoz meglepően közel elhelyezett LED-fal miatt. Zavaros, széteső képek lombozzák le az embert: hiába az ötletesen beszédes háttérvideó, ha pont az élményt zúzza szét. A Wrongnál már jobban működnek az alternatív szögek és a kényszerábrázolási módok, s ahogy haladunk előre a programban, úgy javul a helyzet.
Anton Corbijn látványfelelős a gigantikus LED-fal felső részének közepére épített egy félgömb alakú kitüremkedést, mely számos tétel során új értelmet nyer: a Walking In My Shoes-nál egy leszálló holló szerepel a nagy képen, míg a félgömb a madár szemét mutatja. Ugyanilyen ötletes a Precious alatt futó háttéranyag: a nagy kép egy írógépbe fűzött, a dal szövegét ábrázoló papírt mutat, a félgömb a masina forgófejét formálja meg, s ahogy szól a dal, úgy születik a szövege is… A Come Back alatt planétánkat mutatja a „kitüremkedés”, a Policy Of Truth-nál pedig egy fokozatosan ürülő lufitartó gömbbé változik, melyből folyamatosan pattog ki a tartalma… Ügyes megoldás az Enjoy The Silence kisfilmjében sétáló három űrhajós is: a szkafanderekben az együttes tagjai láthatóak, s miközben helyet cserélnek, mindig más kerül középre, akinek a feje a különleges vizuális elem segítségével egyfajta nagyítólencsén át kiemelten látható, míg a koncertfilmet záró Waiting For The Night során diszkógömbbé alakul a spéci elem.
A legtöbb dal alatt azonban nincsenek ilyen kreatív megoldások, így nagyobb figyelmet kap Dave Gahan, akinek feketével kihúzott szeme sem tudja elfedni zavaros tekintetét, jól látszik, hogy nem egy dalnál valódi kínszenvedés a színpadon lennie. A Stripped után például kétrét görnyedve, fejét lehajtva és fülét befogva próbál erőt gyűjteni, de beszédes a viselkedése a Waiting For The Night alatt is. Kifejezetten durva a kontraszt, amikor az egyén színpadi agonizálásával szemben tízezrek tombolnak önfeledten a nézőtéren. Az ezerszer játszott, itt-ott jól áthangszerelt kulcsdalok, mint az Enjoy The Silence vagy az I Feel You láthatóan erőt adnak a frontembernek, de kizárt, hogy élvezné a turnét vagy legalább is a barcelonai fellépéseket. Nem csoda, hogy Martin Gore saját dalaival többször is átveszi a főszerepet: a Jezebel és a Home alkotta blokk után a visszatapsolt trióból (merthogy két vendégzenész kíséri a DM-et) is először csak ő tér vissza a Dressed In Blackkel, arról nem is beszélve, hogy a főműsoron kívül kínált négy ráadás felében is ő viszi a prímet. (Csoda, hogy a koncertfilmen a közönség az általa előadott Home című dalt követően majd’ másfél percig kórusként kántálja tovább azt?!)
Szóval hiába az ötletes vizuális háttér és több odaszánt, telitalálatos videó, a valós szélesvásznú kép, a sztereó és Dolby Digital 5.1-es hang, valamint négy ráadásnóta, amik a két egymást követő est különbségét jelentették (a koncertfilmmel megegyező paraméterekkel!), ha olykor a kép és a zenekar egyik főszereplője is szétesnek.
Érdekes módon a fenti Gahan-problémákból szinte semmi sem érzékelhető az egy-egy órás hanghordozókon, melyek a főműsor 21 dalát tartalmazzák. Így jobban át tudjuk adni magunkat a gitárszólóval megbolondított Enjoy The Silence-nek, no meg az olyan listavezetőknek, mint a Precious, a Policy Of Truth vagy az It’s No Good, illetve az előző két koncert-DVD-n nem szereplő Strippednek, s természetesen az új daloknak, amik közül kiemelkedik az In Chains és a Wrong.
A kiábrándító DVD-t a két koncert-CD menti meg: négyes alá.
Tracklista:
DVD
1. In Chains
2. Wrong
3. Hole To Feed
4. Walking In My Shoes
5. It’s No Good
6. A Question Of Time
7. Precious
8. Fly On The Windscreen
9. Jezebel
10. Home
11. Come Back
12. Policy Of Truth
13. In Your Room
14. I Feel You
15. Enjoy The Silence
16. Never Let Me Down Again
17. Dressed In Black
18. Stripped
19. Behind The Wheel
20. Personal Jesus
21. Waiting For The Night
+
Extrák:
1. World In My Eyes
2. Sister Of Night
3. Miles Away/The Truth Is
4. One Caress
1. CD
1. In Chains
2. Wrong
3. Hole To Feed
4. Walking In My Shoes
5. It’s No Good
6. A Question Of Time
7. Precious
8. Fly On The Windscreen
9. Jezebel
10. Home
2. CD
1. Come Back
2. Policy Of Truth
3. In Your Room
4. I Feel You
5. Enjoy The Silence
6. Never Let Me Down Again
7. Dressed In Black
8. Stripped
9. Behind The Wheel
10. Personal Jesus
11. Waiting For The Night
2010. 12. 19. 1:10
További Depeche Mode cikkek
Linkajánló
- Depeche Mode képek, bibliográfia és diszkográfia
- Depeche Mode (http://www.depechemode.com/)
- Depeche Mode (http://www.depechemode.lap.hu)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..