Lemezajánlók
St. Martin: Föld szélén, középen (Tom-Tom Records)
Tíz-tizenöt évvel ezelőtt alapjában véve egyetértettem a kereskedelmi rádiók zenei szerkesztőivel, akik ignorálták az akkortájt elsősorban lírai, szerelmes dalokkal jelentkező St. Martin repertoárját. Osztottam a véleményüket, hogy a szaxofon nem „rádióbarát” hangszer, így e felvételek fő műsoridőben nem valók a rádióba.
Az ember huszonévesen energiabomba, megállás nélkül pörög, az élet minden területén. A zenében meg főleg. Másik állomásra vált, ha kihozzák a kerékvágásból, a pörgős dalok, menő slágerek sorát lassúval, ne adj isten lassú instrumentálissal szakítják meg. Azokat meghagyja az „öregeknek”. Ma már más a véleményem.
St. Martin repertoárja az évek során bővült, gazdagodott, de a rádiók még mindig mellőzik. A hűséges rajongóinak és a szaxofon kedvelőinek köszönhetően azonban több mint másfél évtizede bérelt helye van a magyar zenei élet élmezőnyében – bár az ő hanghordozóinak példányszáma is jócskán megcsappant. 1994-ben rukkolt elő az első CD-jével, azóta folyamatosan jelenteti meg a lemezeit.
Az 1965-ös születésű St. Martin óvodás kora óta zenél: zongorázott, basszusgitározott, dobolt, trombitált. Minden kipróbált hangszer elvarázsolta, lenyűgözte. Aztán jött a legnagyobb szerelem, a szaxofon. Tenor, alt, végül szoprán. Szerzeményei, sőt még az átdolgozásai is összetéveszthetetlenek, egyénisége jelen van minden egyes zeneszámában. Időközben a pánsípot is felfedezte magának.
A Föld szélén, középen című albumon tíz felvétel, nyolc átdolgozás és kettő eredeti hallható. Ha már a bevezetőben a pörgésről esett szó, ez a zenész eddigi legpörgősebb lemeze. Nemcsak pezsgő, lendületes, dinamikus, hanem érzelmes is. A délszláv és latin zenei világ magyar tálalásban csendül fel. Az új dalok kiegészítik az átdolgozásokat. A Csak te kellesz…, a Rumba! című újdonság ugyanúgy az összkép meghatározó darabja, mint a temperamentumos Balkán Világ – Virág című átirat. A Mindenki, minden című felvételben Szirtes Edina Mókus hegedűn kíséri St. Martint, és vokálozik is benne. A zenész fia, Szentmártoni Norman énekesként működik közre, a Rómeó és Júlia című musicalből Lőrinc barát egyik dalát, a Mit ér a hit? címűt énekli. A CD-t záró A Föld krónikása című, pánsípon előadott felvétel a vörösiszap-tragédiát dolgozza fel. A határtalan fájdalom reményteli jövőképbe torkollik, a végén elhiszem, hogy szebb lesz a holnap. „A vörösiszap által okozott tragédia engem is mélyen megérintett. Szeretnék segíteni a szinte mindenüket elveszített embereknek, jelen esetben a gyermekeknek az újrakezdésben, folytatásban” – nyilatkozta a zenész, aki az album december 31-ig eladott példányainak rá eső bevételét a tragédia által érintett gyermekek részére ajánlja fel.
St. Martin ismét bebizonyította, hogy az ilyen, javarészt instrumentális korong is lehet kellően változatos. Az egyik dal szomorúságot áraszt, gondolkodóba ejti a hallgatót, a másik lelket simogat, csodás nosztalgikus emlékeket ébreszt, a következő csak simán magával ragad, táncba hív. A változatosság ellenére az összkép egységes. „Életem legjobb lemeze” – mondta St. Martin. Nem biztos. (De a helyében én is ezt mondanám.) Tény, más, mint az eddigiek, talán az eddigi legemberibb.
Ma már nem értem, St. Martin felvételei miért nem férnek be a rádiók kínálatába. Az utóbbi években több olyan dala is készült, amely tökéletesen beillene korunk slágerei közé, nem lógna ki a sorból. Azt nem fogadom el indoknak, hogy azért nem, mert instrumentálisak. Velük bővülne a skála, gazdagíthatnák a rádiók étlapját. Ezek már olyan szerzemények, amelyek hallatán a pörgős huszonévesek sem váltanának más állomásra, a magamfajta harmincasok és az idősebbek pedig kimondottan élveznék a rádióból is. (Új Szó – Szalon)
2010. 12. 23. 8:34
További St. Martin cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..