Lemezajánlók
Kanye West: My Beautiful Dark Twisted Fantasy (Universal)
A többszörös Grammy-nyertes rapper, akit Power című dalával újfent arany gramofonra jelöltek, sztárok sorát hívta közös munkára 5. albumához. A névsorban olyanokat találunk, mint Rihanna, Fergie, Alicia Keys, Jay-Z, John Legend és Elton John. A végeredmény pedig egészen különlegesre sikerült.
Úgy tűnik, cseppet sem babonás az atlantai rapper-producer, Kanye West sorrendben ötödik albumán a kulcsdalnak számító, komoly sztárparádét felvonultató All of The Lights felvezetőjével és a Lost In The World „levezetőjével”, a Who Will Survive In Americával együtt 13 tétel található.
Furcsamód inkább botrányos borítója, mintsem tartalma miatt került reflektorfénybe Európa-szerte a My Beautiful Dark Twisted Fantasy című korong. A kifogásolt, megfestett aktust ábrázoló fedőlap helyett a kiadó többféle alternatív borítóval is piacra dobta a nagylemezt, ám a korongon továbbra is a kifogásolt kép látható.
Őszintén, e skandalumnak csak akkor lett volna értelme, ha a dalok messze elmaradtak volna a várakozásoktól, ám erről szó sincs. Sőt, a korong fele abszolút meggyőző.
A hallgatót már a nyitódallal sikerül megnyerni: a Dark Fantasy refrénjét egy Mike Oldfield-ritkaságból, az In High Places-ből fabrikálták, úgy, hogy a Yes egykori frontemberének, Jon Andersonnak a hangja is fel-felcsendül. Hibátlan nóta, meglepő, hogy ennek ellenére nem került kislemezre. Hasonló a helyzet a műfajában egészen más, blues-rockos Gorgeous esetében is: itt a Byrds-féle You Showed Me-ből merítettek ihletet, ám a Salt ’n’ Pepa által is feldolgozott, ezúttal elektromos gitáron facsart zenei témára gyakorlatilag rá sem lehet ismerni…
A Power bizonyos szempontból már más tészta: kijött kislemezen, kapott egy rövid klipet, ráadásul Grammy-jelölést hozott Kanye Westnek, ugyanakkor klasszikus ihlette, hiszen a refrént a King Crimson 21st Century Schizoid Manje adja, míg a felvétel vokális kíséretét az egészen más zenei műfajt képviselő Afromericától kölcsönözték. Utóbbi vonósokkal párosított pillanatai a nóta legjobb momentumai közé tartoznak.
Szintén kislemezre kerül a zenei felvezetést kapott All of The Lights, melyet hihetetlen mennyiségű sztárközreműködő részvételével rögzítettek. A vokálban a Black Eyed Peas-ből ismert Fergie mellett ott van Rihanna, Alicia Keys, John Legend és Elton John is, miközben a rezesek által fújt dallam Timbalandet idézi, utóbbiról az agyonbonyolított ütemek igyekeznek elterelni a figyelmet.
A Kanye Westre jellemző, profin kikísérletezett zenei alapoknak nyoma sincs a Monsterben, helyette olyan szövegmondók váltják egymást, mint Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj és Bon Iver – a hatperces felvétel sajnos megtöri az eddig megszokott színvonalat. A szintén sokszereplős So Appalled-ot is szokni kell, bár könnyebben megy, mint az előző tételt, hiszen egy lírai Manfred Mann’s Earth Band szerzemény instrumentális részletétől kap komolyabb érzelmi töltetet a felvétel, no meg az elektromos gitártól, kár, hogy a végeredmény így is túl hosszú. A Devil In A New Dress zenei hangulatában némi hasonlóságot mutat egy korábbi Kanye West dolgozattal, a Through The Wire-rel, ám míg ott Chaka Khan, itt egy Smokey Robinson klasszikus segít alapozni.
A Runaway az album második felének egyértelmű kulcsdala: a kilencperces monstre darab egyetlen gyenge pontja, hogy az amúgy izgalmasan hangzó vonósokat és az elektromos gitár vegyítéséből háromperces lezárást rittyentettek. Ahogy a Dark Fantasy esetében, úgy a Hell of A Life-ban is észrevehető némi monoton hangzás-ihlet 2Pac-től, a Blame Game viszont melankolikus zongorajátékától és John Legend refrénjétől működik, bár több korábbi tételhez hasonlóan ezt sem tudták időben abbahagyni – Chris Rock két és félperces vakerja bizonyítja, hogy a kevesebb néha több.
Zárásként viszont pörgést kapunk: Kanye klubtempóval és tribal-ütemekkel vegyítette a hip-hopot, s bár a Lost In The World és a Who Will Survive In America elválaszthatatlanok, utóbbiban már nem a mókáért, hanem a komolyságé a főszerep: erről Gil Scott Heron költő „1. számú hozzászólás” című társadalmi állásfoglalásnak is tekinthető munkája gondoskodik. Szokatlan befejezése egy különleges lemeznek.
Kanye West igazi fegyvere nem a duma, különösen nem a szójátékos-géppuskanyelvű Eminem mellett, az ő erőssége a hibátlan zenei alapokban rejlik. Mások sikereit újrahasznosítani a hip-hop velejárója, ám hangmintákkal úgy zsonglőrködni, hogy sokszor fel sem ismerhető az eredeti, ám a végeredmény mégis valami egészen újszerű varázslat – ez a profizmus. Márpedig Kanye legújabb lemeze éppen ezen a területen tette hihetetlenül magasra a mércét, ráadásul szívesen dolgozott a könnyűzene élvonalába tartozó sztárok sorával úgy, hogy többségüket még véletlenül sem emelte ki a hangszeres közreműködők közül.
A teljességgel felesleges Monster, és a Lost In The World kiegészítésének szánt, ám azt ebben a formában nem feltétlenül erősítő Who Will Survive In America mellett sajnos a lemez második felében meglepően sok a kelleténél jelentősen hosszabb tétel. Mindezek miatt négyest érdemelne Kanye sorrendben ötödik sorlemeze, ám a kifejezetten jó irányba mutató zenei megoldások miatt megkapja az ötöst, kétszer aláhúzva.
Tracklista:
1. Dark Fantasy
2. Gorgeous (közreműködik: KiD CuDi & Raekwon)
3. Power
4. All of The Lights (közjáték)
5. All of The Lights
6. Monster (közreműködik: Jay-Z, Rick Ross, Nicki Minaj & Bon Iver)
7. So Appalled (közreműködik: Jay-Z, Pusha T, Prynce Cy Hi, Swizz Beatz & The RZA)
8. Devil In A New Dress (közreműködik: Rick Ross)
9. Runaway (közreműködik: Pusha T)
10. Hell of A Life
11. Blame Game (közreműködik: John Legend)
12. Lost In The World (közreműködik: Bon Iver)
13. Who Will Survive In America
2011. 01. 16. 20:05
További Kanye West cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..