Lemezajánlók
Magashegyi Underground: Ezer erdő (Tom-Tom Records)
A 2007 novemberében kiadott, a kiváló Szeplős váll és az Anglia című dalokat is felvonultató maxi CD hallatán a Magashegyi Underground nálam a magyar popzene legígéretesebb újoncává lépett elő. A zenekar beváltotta a hozzá fűzött reményeket – jócskán megvárakoztatva a közönséget –, 2010 végén gondosan felépített, napjaink trendjeit is követő, saját ötletekre épülő nagylemezzel jelentkezett.
A Magashegyi Underground Fodor Máriusz és Kardos-Horváth János vezetésével alakult meg. Az eredeti énekesnőt a Megasztár harmadik sorozatában megismert, erdélyi származású Bocskor Bíborka váltotta. Mivel a zenészek másik együttesének, a Kaukázusnak 2008-ban nagyon beindult a szekere, a formáció mellékvágányra került. (A Kaukázusban Bíborka nem szerepelt.) A fent említett két szerzemény szövegét Kardos-Horváth írta, a zenét Fodor szerezte, aki a Szeplős vállba beépített egy kis gitáros hangmintát Manu Chao 2001-es Proxima Estacion: Experanza című albumán hallható La Marea című számból – innen a maxiborítón olvasható, félreértelmezhető „Manu Chao közreműködésével!” felirat. A szürrealista popdalhoz Gróf Balázs készített csodálatos animációs videoklipet. A másik felvétel, az Anglia egy Kaukázus-dal Bíborka és János duettjévé alakított változata.
A Kaukázus a budapesti Gödör Klubban 2010. január 2-án tartott koncertje után felfüggesztette működését. Fodor Máriusz billentyűs-programozó, Fűrész Gábor gitáros, Demeter Zoltán basszusgitáros és Toldi Miklós dobos ismét teljes erőbedobással koncentrálhatott a Magashegyire, de már csak Bíborkával, Kardos-Horváth János énekes-gitáros nélkül. A produkcióban közreműködik még Szalai Anesz billentyűs-vokalista, Szakál Tamás hegedűs, olykor egy fúvósszekció, és az egykori Amorf Ördögökben zenélt, jelenleg főleg Péterfy Bori mellől ismert Tariska Szabolcs is beugrik néha, aki egyben a CD vezető szövegírója. Bíborka két szerzemény, az Ónos ablak és a Kicsi égitest szövegét írta – utóbbit Bocskor Lóránttal, a Szerelemtabletta című szövegét pedig Kormos Rebeka és Fodor Máriusz jegyzi.
Fodor elmondta, hogy már a zenekar megalakulásakor kitalálta az Ezer erdő címet. „Ahogy az erdő változatos növényvilága, a lemez is egy harmonikusan eklektikus egységet alkot, néhol elektronikus elemekkel, máshol egzotikus népi hangszerekkel cizellálva” – nyilatkozta. „Úgy kell elképzelni, mintha az első dallal belépnél egy erdőbe, és az utolsóval kilépnél. Így szerettünk volna egy ívet adni a lemeznek” – mondta Bíborka. A cím akár erőltetettnek is tűnhet – átjön, hogy előbb született meg, mint az album –, néhány helyen kilóg a lóláb. Például a Metróhuzat című felvételnél. A „mindenki siet, mindenki megy, mindenki senkije mindenkinek, robog a metró, a penetra nem retró” szöveg nem éppen az erdőt juttatja eszünkbe. Az erdő valójában a nagyváros. A Hová mész te kis nyulacska? versikére épülő, Suttogó című bevezetőt követően kevés elektronikával hangszerelt, változatos, kedvesen katartikus szerzemények követik egymást. A zeneileg és szövegileg is távol-keleti hangulatú Lány iPod-dal („a csillogás gagyi, semmi sem az, ami, a szíved, a szíved kínai, a szív Made in China”) után az említett Metróhuzat csendül fel, ezzel indul be a sodró lendület. A lemez előfutáraként 2010 elején megjelent, ingyen letölthető Szívtakarítás EP-ről csak a címadó felvétel („szíved spammel van tele, színes nyilakat lő bele, a délibábos porvilág, szappanbuborék semmi más”) kapott helyet rajta. A népzenei elemeket leginkább magán viselő Ónos ablak („kicsi leány, kicsi kócs, ha megszúrnak, ne sikolts, mert azt anyád megtudja, a likadat bévarrja”) című dalt követően az Írott nő címűben („írok magamnak nőt, úgy képzelem, szép lesz”) értelemszerűen férfihang is feltűnik Bíborka mellett. Az utolsó előttiként hallható, madárcsicsergéssel induló A fogyó Hold felé („meztelen tavasz jön el”) emlékeztet arra, amit időközben el is felejtettünk: hogy erdőben járunk. A CD Parti Nagy Lajos Nyár, némafilm című megzenésített versével ér véget. Beleolvad a környezetbe, aki az eredetijét nem ismeri, biztosan az együttes szerzeményének hiszi, amiből adódik, hogy a szövegek költeményként is megállnák helyüket. Ha azt kérnék tőlem, foglaljam össze, miről szól az album, komoly gondban volnék, ennek ellenére a szövegek kerek egészet alkotnak.
A tizenkét felvételt felvonultató CD mellett koncert-DVD is található az Ezer erdő című kiadványban – a zenekar tavaly tavasszal rögzítette a Szeánszkoncert-sorozat részeként a Metropol Stúdióban. Semmit sem vettek ki belőle, még a rontások is benne maradtak, az összekötő szöveg, párbeszéd több helyen közönséges, nyögvenyelős. Mégis különleges hangulatot áraszt, miközben néztem, a helyszínen akartam lenni. A felcsendülő dalok közül négy nem hallható a lemezen.
Az együttes időközben előrukkolt az Ezer város című EP-vel, amely újragondol néhány szerzeményt, és városiasabb, magyarán elektronikusabb formában tárja a közönség elé, kiadatlan dalokkal társítva.
A Magashegyi Underground csodás repertoárja és sikertörténete rámutat korunk tehetségkutató tévéműsorainak ordító hibájára. Bíborka a Megasztárban – emlékeim szerint – nem tudott bizonyítani, ha nem volna a zenekar, senki sem emlékezne már rá. A formáció frontasszonyaként viszont megtalálta a helyét, hangját, öröm nézni, milyen hitelesen végzi a feladatát, és mennyire magabiztosan uralja a terepet. A példája is bizonyítja, hogy nagyon kevés az univerzális előadó, akinek minden stílus jól áll, nem is szabad ilyenek kinevelésére törekedni, s a tehetségkutatóknak pont ez az alapjuk.
Nekem manapság a magyar popzenében a legtöbb örömet a Magashegyi Underground szolgáltatja. Köszönet érte! (Új Szó – Szalon)
2011. 03. 23. 14:42
További Magashegyi Underground cikkek
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..