Lemezajánlók
Queen: A Day At The Races – 2011 Remaster (Universal)
Egy nap a versenypályán – szól a brit banda lemezcíme, s ahogy egy versenypályakör esetén a kezdet és a vég összeér, úgy ez a nagylemez is úgy indul, ahogy az utolsó dal befejeződik. A kettő között pedig felcsendül – többek közt – a Somebody To Love és a Good Old-Fashioned Lover Boy, frissen remasterizálva.
Az 1976-es Day At The Races nem csak címében, de borítójával is reflektál az egy évvel korábbi A Night At The Operára. Mindkét elnevezést egy-egy Marx-testvérek jegyezte mozifilmből kölcsönözték a fiúk, s míg az „éjszakai korong” borítóján fehér keretben pompázik a tagok csillagképeiből kialakított, idealizált Queen-logó, addig a „nappali lemezen” fekete háttérben, erős kontúrokkal megrajzolva látható a két oroszlán, a rák és a szüzet jelképező két tündér a Q-betű, a korona, s felettük a hamvából újjászülető Főnix, a megújulás jelképe. (Freddie Mercury szűz, Brian May rák, John Deacon és Roger Taylor pedig az oroszlán jegy szülöttei.)
A brit zenekar első albuma, melyről négy kislemezt is megjelentettek, s a korong az Egyesült Királyágban és az Egyesült Államokban is platina-minősítést ért el – utóbbi területen ráadásul duplán! – 35 évvel az első megjelenés után frissen remasterizálva újra megjelent. Utóbbi azt jelenti, hogy fogták az eredeti hangszalagokat, s a legmodernebb technológiák segítségével megtisztították és újrakeverték azokat, így a komoly hangrendszer-birtokosok és vájtfülűek legnagyobb örömére jobban szól a cucc, mint az első megjelenés idején.
Bár a lemez sikere egykor némileg elmaradt A Night At The Opera népszerűségétől, az idő mégis a fiúkat igazolta. A banda 5. sorlemezén kétségtelenül nincsenek a Bohemian Rhapsody-hoz vagy a The Prophet’s Songhoz hasonló sokszínű, vokális „mini rockoperák”, s kevesebb a kísérletezés is, a dalok többsége viszont mai füllel hallgatva is működik.
A lemezindító, baromi dögös Tie Your Mother Down rock’n’roll, valódi koncertkedvenccé nőtte ki magát, ám a mű egyperces, meglepő felvezetésének magyarázatára egészen a lemez végéig várni kell: ez a furcsa, visszafelé játszott-hanghatású melódia zárja ugyanis az utolsó tételt, így a lemez folyamatos lejátszásra állítva sajátos zenei kört ad.
Izgalmas kísérletekkel másutt is találkozhatunk: a You Take My Breath Away, azaz Eláll tőled a lélegzetem című kompozíció elején egy levegőből kifogyó énekharmónia kapott helyet, a végén pedig egy fuldoklásból fokozatosan éltető léggel megtelt tüdő által ének teszi reménytelivé a felvételt, melyre sokkal inkább illik a zenével kísért őszinte vallomás, mint a dal meghatározás.
A Long Away első akkordjai elárulják, hogy egy Brian May-szerzeményről van szó, a gitáros felcsendülő hangja pedig megerősíti a sejtést. A kislemezen is megjelent könnyed rocknótáról azonban az azt követő rockkeringő vonja el a figyelmet – joggal. Freddie Mercury The Millionaire Waltz című izgalmas műfajkísérlete nem az egyetlen kincs a korongon, hiszen e korongon hallható a Killer Queen-féle vonalat folytató, játékos rímekben gazdag Good Old-Fashioned Lover Boy is.
Az A Day At The Races legnagyobb sikere azonban kétségtelenül a Somebody To Love című opus, ami érthető módon kislemezen is megjelent, sőt a Queen-repertoár egyik megkerülhetetlen kulcsnótája. (1993-ban a Freddie Mercury emlékkoncerten George Michael is sikerre vitt a Queen megmaradt tagjainak kíséretében). A dal zsenialitását nem csak a dallama, de a parádésan felépített vokálok is biztosítják. Mindez legjobban úgy érzékelhető, ha a felvétel hallgatása közben látjuk az elhangzó sorokat. Bár a CD-borítóban megtalálható a lemez összes dalszövege, mégis inkább a banda hivatalos honapja, a queenonline.com jegyezte szöveget érdemes figyelni, ahol nem csak a főének, de zárójelben a vokál-gondolatok is megtalálhatóak.
Ezzel együtt nem mehetünk el John Deacon érdemtelenül keveset játszott telitalálatos szerzeménye mellett, hiszen bármennyire is mostohán kezelt a You and I, első, maximum második hallásra kijelenthető róla, hogy telitalálatos darab. Érthetetlen, hogy kislemezen nem jelent meg.
Miközben a lemez 80 százaléka a szerelemről, annak elmúlásáról vagy az utána való sóvárgásról szól, Roger Taylor saját dala zenében és témában ezúttal is kilóg a sorból: a Drowse, vagyis Szunyókálás egy személyes hangulatú, álomszerű hangzással megtámogatott álomszerű, olykor kissé aggódó elmélkedés múltról és jövőről.
Szintén más húrokat penget a White Man, mely emberjogi/politikai kirohanás az amerikai őslakosokat ért, erkölcsös gondolkodással valóban felfoghatatlan támadás és pusztítás ellen. Blues-os gitár, rockos-törzsi ütem, az énekben düh, harag, értetlenség és tehetetlen fájdalom kavarog. Sem a téma, sem az ötperces mű nem tartozik a könnyen emészthető darabok közé, mégis kifejezetten hatásos alkotás.
A zárótétel különlegességét már a címe elárulja: Teo Torriatte (Let Us Cling Together), magyarul Kapaszkodjunk egymásba s az alkotás refrénje valóban japánul szól. A verze dallamvilágának hatása a későbbi Queen-slágerben, a Show Must Go Onban köszön vissza, a refrén azonban határozott ütemű, emelkedett zenei témával büszkélkedik. Igaz, a kislemezt csak Japánban adták ki, s ott is csak a Top 50-be sikerült bekerülnie.
A Queen minden korábbi lemezénél slágeresebb az A Day At The Races, egyáltalán nem hallani rajta, hogy 35 évvel ezelőtt készült, ráadásul a 2011-es remasterizálás is a hanganyag minőségbeli javulását szolgálja. Kitűnő.
Tracklista:
1. Tie Your Mother Down
2. You Take My Breath Away
3. Long Away
4. The Millionaire Waltz
5. You and I
6. Somebody To Love
7. White Man
8. Good Old-Fashioned Lover Boy
9. Drowse
10. Teo Torriatte (Let Us Cling Together)
2011. 05. 01. 8:52
További Queen cikkek
Linkajánló
- Queen képek, bibliográfia és diszkográfia
- Queen (http://www.queen-fip.com/)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Lemezajánlók
Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..
Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..
Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..
Koncert & party beszámolók
Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..
Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..
Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Interjúk
Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..
Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..
„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..