Hírek
Declare Independence!

A zenészek többsége távol tartja magát a nagypolitikától. Az egyéni politizálás ugyanis világszerte komoly kockázattal jár, főként – akármennyire furcsán hangzik is – az Egyesült Államokban. Az amerikai zenészvilág úgy működik, mint a Kádár-kommunizmus, ahol az illetékesek csak egy-két humoristának engedélyezték, hogy a kormányt a szájára vegye, némi szabadságérzetet szolgáltatva ezzel a társadalomnak.
Zenei berkekben is van néhány kiválasztott – például Bono vagy Bruce Springsteen –, akik belemélyedhetnek a politikába, kedvükre kritizálhatnak. Ugyan a többiek is hangoztathatják véleményüket, de a következményeket is vállalniuk kell, ezért jobban teszik, ha inkább hallgatnak. Miután a nálunk ismeretlen, az USA-ban viszont korábban nagy népszerűségnek örvendő Dixie Chicks egyik tagja 2003-ban, az iraki háború kezdete előtt kijelentette, szégyelli, hogy Bush az ő szülőföldjéről, Texasból származik, a countryzenét játszó lánytrió már másnap a média jelentős részében feketelistán volt: sok rádióállomás azonnal kiiktatta a dalait. A népszerűség sem jogosította fel az énekesnőt arra, hogy Bush politikáját kifogásolja. A trió a mai napig ezzel az örökséggel él, csak az utóbbi egy-két évben tudta megközelíteni korábbi sikereit. (Bár a tavalyi Grammy Awardson mind az öt jelölését díjra váltotta.) Javarészt az ilyen eseteknek tulajdonítható, hogy a mostani amerikai elő-elnökválasztásnak zenészkörökben szinte semmilyen visszhangja sincs. A zenészvilág időközben Afrika nélkülözőiről is megfeledkezett, pedig a 2005-ös világraszóló és valóban példátlan összefogással jellemezhető Live 8-koncerteken mindenki arról szónokolt, hogy ezentúl másképp lesz. Hát nem lett! Az USA egykori alelnöke, Al Gore védnökségével szervezett tavalyi Live Earth-koncertekre pedig már nem is emlékezünk. A rendezvény a zeneiparral, a klímaváltozás egyik fontos szereplőjével hívta fel a figyelmet a globális felmelegedésre… A zenészek politikailag elhallgattak. Koszovó státusáról ugyan hallani egy-két szórványnyilatkozatot, de Kína és Tibet kapcsán még ennyit sem. Érthető. Kína nem Afrika, nem is az USA és főleg nem Koszovó.

Egy fehér holló viszont járatja a száját: Björk. Tavalyi Volta című nagylemezén szerepel a Declare Independence című szerzemény, amelyet – saját elmondása szerint – a Dániához tartozó Grönlandnak és a Feröer-szigeteknek írt. Látszólag kapóra jött neki Koszovó és Tibet, a dallal tovább népszerűsítheti az albumát. De ez csak a látszat. A popzenében kevés hitelesebb női előadó van az izlandi énekesnőnél, neki elhiszem, hogy a mondanivalóját komolyan is gondolja, s nem elsődleges célja nagylemeze példányszámának növelése. A szóban forgó felvétellel kedélyeket borzol, botrányokat szít, és szemmel láthatóan élvezi a helyzetet. Ez a nő telitalálat! Mindenhol más ajánlással konferálja: Dániában Grönlandnak és a Feröer-szigeteknek, Spanyolországban Baszkföldnek címezte. A két leghangosabb botrányt – értelemszerűen – Koszovó és Tibet célbavételével szolgáltatta. A dalt február végén a két tokiói koncertjén a függetlenségét kikiáltott Koszovónak ajánlotta. A hír pillanatok alatt eljutott Szerbiába, ahol nemkívánatos személlyé nyilvánították – az újvidéki EXIT Festival szervezői közölték, hogy az énekesnő nem léphet fel a júliusi rendezvényen, pontosabban: a főszervező elektronikus levélben szólította fel, jobban tenné, ha távol maradna, azzal indokolva, a koncertje zavargást válthat ki a közönség soraiban, és nem tudnák garantálni a biztonságát. A főszervező a minap úgy nyilatkozott, hogy a levelet társaival első felindultságukban, magánemberként írták. „Azóta eltelt egy kis idő, és már másképpen vélekedünk a témáról. Igenis szeretnénk, ha Björk fellépne a fesztiválon, részünkről tehát aktuális a meghívás” – mondta. Valószínűleg rájöttek, hogy Björk koncertje sokat hoz a konyhára (többet, mint más szerződtetése a helyére), és a kialakult helyzet kiváló reklám a fesztiválnak. Ha pedig egy-két dühös szerb megdobálja az énekesnőt, az sem lesz nagy baj.
Azután jött a nagyobb botrány. Björk a március 1-jei sanghaji koncertjén a Declare Independence című szerzeményt Tibetnek címezte. A kínai kulturális minisztérium másnap bejelentette, megszigorítja a nemzetközi előadók koncertkérelmeinek elbírálását. „Az énekesnő mélyen megsértette a kínai nép érzelmeit” – állt a tárca közleményében. Egy illetékes azt mondta, félő, hogy a nagy sztárok ismét távol maradnak az országtól, ha keményebb ellenőrzéseket vezetnek be. Ez azonban korántsem valós veszély.
A legtöbb előadó és együttes elsődleges céljai között szerepel a hatalmas és szegről-végről még szűznek számító piac meghódítása. A mai Kína zenei szempontból a nyolcvanas évekbeli Magyarországhoz hasonlítható, amikor a Queen 1986-os, Népstadionban rendezett fellépése lavinát indított el. Mindenki Kelet-Közép-Európába vágyott, elsősorban Magyarországra, mert oda lehetett a legkönnyebben bejutni, és akinek ez sikerült, nyert ügye volt, a nyugati zenére kiéhezett emberek egy csoportja talán sosem hallott a fellépőről, mégis beállt a jegypénztárak előtt kígyózó sorokba. A kínaiak most ugyanezt teszik. A zenészeknek pedig a legkisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy Kína betartja-e az emberi jogokat. Az sem tántorítja el őket (talán még élvezik is), hogy a helyi hatóságok éberen őrködnek a koncertek politikai korrektsége felett, és ebből eredően egyebek között előre le kell adniuk a felcsendülő dalok listáját és szövegét. Kínát tehát a zenei élet sem kerülheti meg, ugyanúgy, mint a nagyvilág a kínai termékeket. Nagyrészt ezzel magyarázható, hogy a zenészvilág – Björk kivételével – hallgat Tibetről. A másik oldalon a kínai kormány sem engedheti meg magának a nemzetközi zene bojkottját, ahogy az elmúlt években, ezentúl is az „egészséges” középutat követi. A zenészektől tehát nem várható el, hogy Tibet mellé álljanak. Elképzelhető ugyan egy segélykoncertszerűség sok-sok előadóval és közös felelőséggel, de annak is – mint a hasonló korábbi rendezvényeknek – inkább reklámértéke lesz, és a helyzet megoldásához még egy picivel sem juttat közelebb. (Új Szó)
2008. 04. 02.
További Björk cikkek
Linkajánló
- Björk képek, bibliográfia és diszkográfia
- bjork.hu domestika - A magyar Björklap (http://www.bjork.hu/index.html)
- Björk (http://www.bjork.com)
Neked mi a véleményed?
Nem regisztrált felhasználók csak nick-név megadással szólhatnak hozzá a fórumhoz.
Belépés » | Regisztráció! » | Miért is legyek regisztrált felhasználó? »
Imádom a music.hu-t!
Hírek
Karrierlehetőségek művészeknek a kultúra fővárosában, Pécsen
Informatikusnak kell tanulni, programozónak, mérnöknek, jogásznak, közgazdásznak, orvosnak – szinte ..
Három eszköz, amit mindenképp szerezzetek be, ha együttest alapítotok!
Megalapult a banda? Ez fantasztikus hír! Akkor kezdődhet is a munka, meg persze először is a beszerz..
3 helyzet, amiben a Rode stúdióeszközei tökéletesen teljesítenek
Bemutatjuk, miért jelentenek a Rode mikrofonok és stúdiókellékek tökéletes megoldást mind a profi, m..
Koncert & party beszámolók

Havasi koncert-beszámoló – lehet ennél jobb?
Mivel lassan 6 éve ott vagyunk minden év végi Havasi koncerten, ezért volt már bőven tapasztalatom m..

Ákos koncert – a legjobbkor
Odafelé még azon töprengtem, vajon mennyire nyomja majd rá a bélyegét az estre az a méltánytalan, öv..

Ha ezt Bocelli láthatná... Havasi koncert show
Megvolt az idei Havasi show is, és aki eljutott valamelyik koncertjére (idén kettőt láthattunk, egy ..
Interjúk

Zene a feneketlen mélységből
A Hableány színesíti A Dal idei mezőnyét, de közben alaposan kilóg belőle. Mély, érzelemgazdag, gond..

Jelzőfény az útvesztőben
Talán nincs is még egy olyan elszánt szlovákiai magyar zenész, mint Puss Tamás. Folyamatosan ötletel..

„Egy tollvonással megszüntethető a szakmánk”
A koronavírus-járvány megsebezte a koncertipart, rávilágított a zenészek és a mögöttük dolgozók kisz..
Lemezajánlók

Szabó Benedek és a Galaxisok: Cím nélküli ötödik lemez (Randy Hardcore Event Management)
Szabó Benedeknek ezúttal a pályafutása került válságba. Megszokta, hogy a Szabó Benedek és a Galaxis..

Kontor – Horváth: Acoustic (Tom-Tom Records)
Az Acoustic című lemez két népszerű zenész felszabadult játéka, örömzenéje. A sok hangszeren játszó ..

Anna and the Barbies: Indián (Supermanagement)
Az Anna and the Barbies Indián című nagylemezének borítójáról hiányzik a figyelmeztetés: fel kellett..